Monday, June 8, 2009

Blog and Website WAR!!????

Akhir-akhir ni aku selalu dengar dan tengok beberapa website dan blog yang menghina beberapa buah negara. Yang paling hebatnya ialah diantara MALINGSIA(orang indonesia yang buat) dan INDONESIAL(orang malaysia yang buat). Perdebatan ini berlangsung sehingga ke myspace, facebook, dan beberapa website yang lain.

Orang Indonesia datang ke Malaysia untuk mencari makan, dan juga orang Malaysia datang ke Indonesia juga untuk mencari makan. Tetapi, pernah ke kita mendengar Rakyat Malaysia ditahan di Indonesia kerana MENCURI???.. Tapi di Malaysia, sering kita dengar, Rakyat Indonesia ditahan kerana MENCURI.. Tetapi, tidak semua rakyat Indonesia yang jahat. Ada segilintir yang sememangnya mencari makan di sini.

Contohnya, mak aku ade mengupah seorang jiran aku yang berbangsa Indonesia untuk kemaskan dan jaga umah aku bila keluarga ak tiada dirumah. Upah yang mak aku tawarkan kat dia dalam 700 tapi dia juz mintak 500 je kat mak aku coz gaji suami dia dah cukup tok keluarga dia. Dan 500 tu dia cakap juz tok mak ayah dia yang duduk di Indonesia. And, last month, mak bapak aku g Indonesia coz ade hari keluarga yang ofice bapak aku anjurkan. Kebetulan, orang yang mak aku upahkan tu, ada di Indonesia coz dia balik kampung. Mak ak pon g la melawat dia. Aku pon da lupa kat area mana umah jiran aku tu. Sampai2 je kat sane, mak ayah ak terkejut. Rumah dia kat Indonesia tu lebih besar dari rumah ak. Banglo corner lot. Mak aku tanya la cmne dia leh jdi kaya kat Indonesia. Dia jawab, dia da duduk Malaysia da nak kat lebih 20 tahun. Sebahagian dari gaji suami dia, dia simpan dan buat rumah di Indonesia. Di Malaysia, dia duduk di rumah setinggan je. Mak aku pun mulakan sesi temuramah n mak aku pon tanya ar satu soalan panas. Mak aku tanya, kenapa dia xduduk je kat Indonesia. Tau ape dia jawab?. Dia cakap di Indonesia, keadaan dia tak terurus. Bau busuk hampir diseluruh tempat. Pasar di negara kita pon rasanya lebih wangi berbanding pasar di negara mereka. Keselamatan di Indonesia pon dia kata tak terjamin. Dia buat rumah di Indonesia pon coz untuk mak bapak dia.

Apa yang aku ceritakan ni semuanya betul dan kalo korang xcaye, datang la umah aku and temuramah la jiran aku tu. Bukannye nak menghina negara Indonesia tetapi hanyalah nak menyedarkan kedua-dua belah pihak, kita hidup di dunia nie untuk saling bantu membantu. Tiada gunanya nak bergaduh disebabkan beberapa orang pengganas warga malaysia yang dikehendaki oleh Indonesia, perebutan pulau-pulau yang menjadi sempadan di antara Malaysia dan Indonesia dan juga beberapa trend yang dikatakan hak milik orang Indonesia ataupun hak milik orang Malaysia.
Disini ade bebarapa link untuk orang korang tengok perlawanan hebat diantara orang Malaysia dan Indonesia...hehehee

http://indoncelaka.blogspot.com/
http://www.malingsia.com/

1 comment:

  1. Saya setuju!!
    Walaupun saya warganegara Malaysia
    tetapi asal salasilah keluarga pegi ke Indonesia dan Belanda..
    No need lah pergaduhan yg sia sia..

    ReplyDelete

tanx 4 ur comment